Každé dítě by mělo mít příležitost osvojit si základní pohybové dovednosti a získat pozitivní zkušenost s pohybem jako takovým. Tyto příležitosti by mu měla poskytnout jak rodina, tak vzdělávací systém na základě dostupných edukativních programů. Právě program zvyšování úrovně pohybové gramotnosti má ambici toto naplnit.
Formou celorepublikové vzdělávací a pohybové kampaně chce ukázat laické i odborné veřejnosti, jak je možné vést děti zábavnou a nenásilnou formou k základním pohybovým dovednostem.
PROČ POTŘEBUJEME POHYBOVOU GRAMOTNOST?
Pohybovou gramotnost velmi zjednodušeně chápeme jako to, co člověk zvládá v oblasti pohybových aktivit a sportu. Čemu se za svůj život naučí a naučil a jak jednotlivé pohybové dovednosti využívá v běžném životě. Současně můžeme my, nebo instituce (stát) definovat, co by jedinec vzhledem ke svému věku měl vlastně znát a umět, tak jako obdobně třeba v matematice, češtině, angličtině, či jiných činnostech.
I. STUPEŇ POHYBOVÉ GRAMOTNOSTI – ZÁKLADNÍ
Gymnastika a Atletika jsou, obecně považovány za základ všech sportů, jsou tedy i nezbytnou součástí pohybové gramotnosti, pokud však dodržíme určité zásady. Pro oba sporty ve škole tak platí 4F: zábava (Have Fun), zdatnost (Gain Fitness) pohybové základy (Acquire good Fundamentals) přátelství (Enjoy Healthy Friendship). Přirozeným základem pohybové gramotnosti je rovněž plavání, jako nezastupitelná dovednost prováděná v každém věku. Základy pohybové gramotnosti je třeba rozvíjet hlavně v období předškolního a školního věku (do I. stupně ZŠ).
II. STUPEŇ POHYBOVÉ GRAMOTNOSTI – NAVAZUJÍCÍ
V této etapě rozvoje pohybové gramotnosti využíváme zejména pohybové hry, základy individuálních sportů (lyžování, cyklistika, bruslení apod.) a sportovní disciplíny a sportovní hry přiměřené věku (I. a II. stupeň ZŠ).
III. STUPEŇ POHYBOVÉ GRAMOTNOSTI – ROZŠIŘUJÍCÍ
Sportovní disciplíny, sporty, sportovní hry, nesoutěžní sportovní aktivity, turistiku a inkluzivní kolektivní sporty. (II. stupeň ZŠ, SŠ, university…) Inkluzivní sporty zapojí do hry všechny hráče, jsou koedukativní, nekontaktní, neposkytují výhodu na základě stavby těla, nekladou soutěž na první místo, zdůrazňují spojení pohybu, zábavy a kooperace.
Program pro zvyšování úrovně pohybové gramotnosti dětí vznikl jako reakce na zhoršující se stav tělesné zdatnosti a pohybových dovedností v dnešním technickém světě. Cílem je ukázat dětem bezpečným a motivujícím způsobem, že pohyb je zábava a přináší řadu pozitiv, která mají výrazný vliv na budoucí kvalitu života a zdraví. Program je prioritně zaměřen na děti předškolního věku.
Na podzim 2021 byl spuštěn pilotní vzdělávací program v rámci Libereckého kraje pod záštitou náměstka hejtmana pro řízení rezortu školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti Ing. Dana Ramzera. V první fázi byla zapojena tato města a obce: Liberec, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa, Turnov, Frýdlant, Hrádek nad Nisou, Jilemnice, Chrastava a Mníšek.
V navazující fázi se do projektu již zapojily školy a školky z Pardubic, Olomouce, Hejnic, Nového Města pod Smrkem, Mimoně a Rynoltic. V současnosti se Sportimáčkem cvičí již téměř 3000 dětí ve školkách a spousta dalších na základních školách.
Do budoucna je v plánu tento program rozšířit do co nejvíce měst a obcí v rámci Libereckého kraje, ale i dalších krajů po celé České republice.
Program byl vyvinut ve spolupráci s národními institucemi i samotnými sportovními kluby. Program reflektuje jejich mnohaleté zkušenosti ať už se samotnou aktivní prací s dětmi či s tvorbou metodických materiálů a výchovných plánů. Jejich zástupci jsou respektovanými odborníky z řad pedagogů a trenérů.
ČASPV – Česká asociace Sport pro všechny
Sportimáček z. s.
A-STYL z. s.
Patronem projektu Sportimáček je olympijský vítěz Roman Šebrle.
Sportimáček na tomto projektu spolupracuje s ČASPV, která se podílela na tvorbě programu zvyšování úrovně pohybové gramotnosti a získala pro něj akreditaci MŠMT. ČASPV také zaštiťuje školení pro rodiče, učitele a připravuje zkušené a kvalifikované trenéry, kteří program prezentují v rámci celé ČR.
Program je určen pro všechny, kdo mají zájem podporovat děti v osvojování si zdravého přístupu k pohybu.
Jedná se tedy především o rodiče, učitele a trenéry dětí, zapojit se ale může jak laická tak odborná veřejnost.